Εξομολόγηση ενός κινητήρα

Λοιπόν πανεπιστήμονες, ξουράφια, σκεπάρνια, σντούβοι, στόκοι, τσακάλια… όλου του κόσμου ενωθείται quiz : “τι είναι αυτό που υπάρχει σε μεγάλο πλήθος γύρω μας, μας αποκλείει, μας εξυπηρετεί, μας εκνευρίζει, μας κάνει να βωμολοχούμε, μας κάνει περήφανους, μας ταπεινώνει, μας διασκεδάζει, μας δείνει αντικείμενο συζήτησης, μας κάνει να αποταμιεύσουμε προς απόκτηση του, μας καταξοδεύει και άλλα πολλά . . . αλλά παρόλαυτα ένα 90% των κατόχων αυτού ΔΕΝ ξέρει παρά τα απολύτως απαραίτητα γιαυτό!!!  . . .  ε ; ; ; τι είναι ; ; ;

Μα βέβαια το ταπεινό μου/μας μεταφορικό μέσο που με πάει και με φέρνει, που με πάει βόλτες, που ίσως να με βοήθησε να βρω το ταίρι μου ή να μου χάρισε στιγμές χαραγμένες στην μνήμη μου σε μια εκδρομή με φιλαράκια ή πιο απλά που μου έκανε συντροφιά με το ραδιάκι του πηγαίνοντας με μέχρι τη Γλυφάδα κάποιο απογευματάκι που ξέμεινα από παρεά. Η και ραδιάκι να μην έχει και 4 ρόδες ας μην έχει και οι δύο φτάνουν να μου χαρίσουν την απόλαυση της βόλτας την αίσθηση αυτή της ελευθερίας.

Ε . . . και γω γιαυτό δεν ξέρω τίποτα . . . ντροπής πράγματα . . . που λέει και η γιαγιά μου. Ξέρω να γυρνάω το κλειδί στη μίζα αλλά δεν ξέρω τι σίδερα είναι αυτά κατω από το καπό, ξέρω να κατεβάζω απότομα τη μανιβέλα αλλά δεν ξέρω αυτό το μαρκούτσι τι κάνει πίσω απο τα ωραία πλαστικά του παπιού μου. Μου λέει ο μάστορας να προσέχω τα λάδια αλλά εγώ δεν ξέρω το γιατί ! (είναι απο τα ‘κακά’) ξέρετε σαν τα κακά που έλεγαν οι γονείς . . . ‘μην βγάζεις γλώσσα είναι κακό’. . . ‘μην φτύνεις είναι κακό’. . .

Ας το δούμε σιγά σιγά το θέμα και ας πάρουμε την αρχή λειτουργίας του 4χρονου εμβολοφόρου βενζινοκινητήρα που είναι και ο πιο διαδεδομένος στις μέρες μας.(ο κινητήρας που θα περιγράψουμε τον συναντάμε στο 90% των παπιών/μοτοσυκλετών της πόλης μας, στο 90% αυτοκινήτων παραγωγής κ.λ.π.)

Αυτό που πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε είναι ότι ο εμβολοφόρος κινητήρας μετατρέπει την παλινδρομική κίνηση σε στρεπτική. Με πιο απλά λόγια το πάνω κάτω το κάνει περιστροφή. Όπως το πόδι μας στο ποδήλατο, το πόδι παλινδρομεί και το πετάλι περιστρέφεται.

Στον κινητήρα μας τώρα τη παλινδρομική κίνηση την κάνει το πιστόνι και αναγκάζει το στρόφαλο να περιστραφεί.

Ωραία μέχρι εδώ; Ναι αλλά πως παλινδρομεί το πιστόνι από μόνο του έτσι του ήρθε; Σε αυτό βοηθάει η βενζίνη μας. Η βενζίνη εισέρχεται μέσα στο θάλαμο καύσης μαζί με αέρα σε αναλογία 14,7 / 1. Δηλαδή όπως λένε και οι «φίλοι» μας οι χημικοί για να έχουμε τέλεια καύση θέλουμε 14,7 μέρη αέρα και 1 μέρος βενζίνης. Και επειδή τα είπαμε μαζεμένα πάρτε το παρακάτω να τα ξεκαθαρίσουμε.

Πάμε τώρα ένα – ένα το μείγμα βενζίνης αέρα εισέρχεται στο θάλαμο καύσης από τη βαλβίδα εισαγωγής όταν αυτή ανοίξει βέβαια. Το μπουζί ή αλλιώς σπινθηριστής είναι υπεύθυνο να δώσει τον σπινθήρα στο μείγμα αέρα-βενζίνης και να γίνει το μπαμ ! ! ! οπότε να αναγκάσει το πιστόνι να παλινδρομήσει.  Η βαλβίδα εξαγωγής είναι υπεύθυνη να ανοίξει την κατάλληλη στιγμή για δώσει την ελευθερία στα καυσαέρια να φύγουν πρός την εξάτμιση. Και τέλος ο διωστήρας μεταδίδει την κίνηση από το πιστόνι στο στροφαλοφόρο άξονα/στρόφαλο.

Τι καταλάβατε; Τίποτα  . . . κουράγιο . . .

Κάτι άλλο που θα μας χρειαστεί  είναι η διαδρομή του πιστονιού. Είπαμε ότι το πιστόνι παλινδρομεί άρα κάνει μια επαναλαμβανόμενη κίνηση η οποία έχει κάποια διαδρομή. Το πιστόνι μας το υψηλότερο σημείο που μπορεί να φτάσει είναι το Ανω Νεκρό Σημείο Α.Ν.Σ. και το χαμηλότερο είναι το Κάτω Νεκρό Σημείο Κ.Ν.Σ. Αρά από το Α.Ν.Σ. μέχρι το Κ.Ν.Σ. έχουμε τη λεγόμενη διαδρομή του πιστονιού μας. Και βέβαια επειδή το πιστόνι είναι κυλινδρικό έχει μια ορισμένη διάμετρο.

Με την πρόφαση ότι έπεσαν βαριά δεν συνεχίζω άλλο . . . (για να είμαστε ειλικρινείς κλαίει ο μπέμπης) . . . Αλλά ήταν καλή αρχή για να συνεχίσουμε στα ουσιαστικότερα σε άλλο άρθρο. Χαιρετώ . . .

 

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.
Αρέσει σε %d bloggers: